Consument krijgt spilfunctie in beoordeling kwaliteit hypotheekadviseur

Door: Winkelman En Van Hessen  12-12-2007
Trefwoorden: Hypotheek, Hypotheekadviseur, Adviseursvergelijk

Persbericht

Consument krijgt spilfunctie in beoordeling kwaliteit hypotheekadviseur
Adviseursvergelijk.nl zet in op transparante hypotheekmarkt


Amersfoort, 11 december 2007 – Consumenten kunnen vanaf vandaag hun ervaringen met hypotheekadviseurs delen met andere consumenten. Via de website www.adviseursvergelijk.nl kunnen zij een oordeel geven over hun hypotheekadviseur. ‘De website laat consumenten aan het woord, waardoor de transparantie en uiteindelijk de kwaliteit zal toenemen’ aldus initiatiefnemers Ralph van Dam en Jeroen Vissers van het Expertise Centrum Financiële Diensten.

Huizenkopers die nog zoeken naar een goede adviseur kunnen de website raadplegen en zien hoe hypotheekadviseurs en advieskantoren worden beoordeeld. Consumenten die een huis hebben gekocht kunnen op hun beurt op de website een rapportcijfer toekennen aan hun hypotheekadviseur.
Beoordelingscriteria zijn bijvoorbeeld de reactiesnelheid, flexibiliteit, documentatie, betrouwbaarheid en begrijpelijkheid. De consument krijgt ruimte om tekst en uitleg te geven en de adviseur kan online reageren. Via de website kan op verschillende manieren worden gezocht naar een hypotheekadviseur in de buurt bijvoorbeeld op plaatsnaam of postcode. Adviseursvergelijk.nl is een gratis website zonder advertenties.

Consumenten ervaren dat hypotheekadviseurs teveel het accent leggen op maximale verdiensten met minimale inspanning. ‘Uit een eigen onderzoek onder 4500 consumenten blijkt dat 60+ers, starters en zelfstandige ondernemers moeilijkheden ondervinden bij het verkrijgen van een financiering. Hypotheekadviseurs zien deze doelgroepen blijkbaar als lastige klanten’, aldus Vissers. ‘Wij verwachten dat er met de nieuwe website veel boven komt drijven, waarmee we uiteindelijk vraag en aanbod dichter bij elkaar brengen en de kwaliteit van het advies verbetert.’

Enkele feiten
Uit een onderzoek van Forrester (2006) komt naar voren dat mensen steeds meer op elkaar vertrouwen, zich door vrienden en familie laten doorverwijzen en hun ervaringen online willen delen met anderen. Daarnaast wordt consumenten in 3 op de 10 adviezen onvoldoende gewezen op de risico’s van een te hoge lening (overkreditering) en krijgen zij in de helft van de gevallen niet het juiste hypotheekadvies, zo luiden enkele conclusies uit het recent verschenen AFM rapport. Verder blijkt dat vier op de tien Nederlanders zich bij de keuze voor een hypotheek laten adviseren door één deskundige. Bijna een kwart van de Nederlanders heeft minder dan vier uur tijd genomen om een hypotheek uit te zoeken, zo blijkt uit een onderzoek van Trendbox onder 1400 Nederlanders.


Expertise Centrum Financiële Diensten
Expertise Centrum Financiële Diensten (ECFD) is een jonge organisatie die zich bezighoudt met het leveren van diverse diensten op het gebied van kwaliteitsverbetering, adviesvaardigheden, acquisitie en klanttevredenheid in de financiële dienstverlening. Naast adviseursvergelijk.nl lanceert ECFD in de nabije toekomst meer diensten die de kloof tussen consument en financieel adviseur zullen dichten. ECFD werkt aan het tot stand brengen van een volwaardige dialoog tussen consument en adviseur waarbij de wensen van de consument centraal staan.

Alle up to date informatie: http://del.icio.us/WenVH.Adviseursvergelijk.nl


Einde bericht
Nadere informatie:
Winkelman en Van Hessen, Anne van Raaijen, [email protected]; tel: 070-4161616.

Trefwoorden: Adviseursvergelijk, Hypotheek, Hypotheekadviseur, Hypotheekbranche

Contact Winkelman En Van Hessen

Website - Geen ingevoerd

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share