Techneuten raken ‘nerd-imago’ kwijt

Techneuten raken ‘nerd-imago’ kwijt van Winkelman En Van Hessen

Door: Winkelman En Van Hessen  12-03-2008
Trefwoorden: Arbeidsmarkt, Detacheringsbureau, Technici

Technici krijgen steeds meer waardering en raken hun nerd-imago kwijt. Volgens een onderzoek van TRIUS onder 500 HTS-ers in de eindfase van hun studie schreeuwt de markt om hoogopgeleide technici die ook steeds beter worden beloond. Volgens de studenten komt dit omdat er in de media positieve aandacht is voor techniek en een toenemende vraag naar technici. De opkomst van technische detacheringsbureaus draagt daar ook een steentje aan bij.

TRIUS vergeleek de eigen resultaten met het Ebbinge imago onderzoek dat jaarlijks wordt uitgevoerd onder ruim 2.500 hoogopgeleide studenten. Aan de vooravond van de Nationale Carrièrebeurs in Amsterdam ondervroegen zij technisch studenten over hun visie op de arbeidsmarkt en hoe zij hun kansen inschatten.

60% van de HTS’ers solliciteert het liefst direct bij de afdelingschef van het bedrijf omdat ruim driekwart denkt dat de baas het beste de inhoud van de functie kan beoordelen. Een kwart praat liever met de HR manager, maar slechts 8% denkt dat de HR afdeling iets over de inhoud van de functie kan zeggen. Dat is nagenoeg net zoveel als over de detacheringsbureaus wordt gedacht. Die bureaus hebben zich de laatste jaren ontwikkeld tot een steeds belangrijker onderhandelingspartner. ‘Uit de praktijk blijkt, dat als de sollicitant bij ons op gesprek komt, deze snel onder de indruk is van de technisch inhoudelijke kennis van de accountmanagers’, aldus Mark Bol Raap, algemeen directeur van TRIUS. ‘En als na de perfecte match de arbeidsvoorwaarden daarna ook nog eens beter zijn dan verwacht, is waardering van de kandidaat voor ons heel groot. Ik verwacht daarom, dat de rol van de technische detacheringsbureaus de komende jaren nog fors zal toenemen’.

Nerd-imago
Verrassend is dat HTS-ers niet meer warmlopen voor een lease auto of laptop. Slechts 3% is hiermee nog over te halen. Meer dan de helft vindt goede doorgroeimogelijkheden een belangrijker arbeidsvoorwaarde. Daarnaast wensen zij ook afwisselend werk en een goed salaris. De helft van de respondenten vindt dat het imago van technisch personeel de afgelopen jaren duidelijk is verbeterd. Zij denken dat dit komt door meer media aandacht voor de technische sector en een toenemende vraag naar techneuten. Een HTS-er zegt: ‘Een aantal jaren werd veel technisch personeel aangenomen dat ‘van de straat geplukt’ werd. Nu kijken bedrijven meer naar hoger opgeleide mensen en worden er hogere eisen in vacatures gesteld; bedrijven weten beter wat ze willen. Daarbij is door de komst van de technische detacheerders in de ICT-sector, ook het nodige verbeterd. Dus eigenlijk een combinatie van deze twee. De techneuten raken hun nerd-imago kwijt.’

Lokkertjes
Tijdens het carrière-event in de RAI Amsterdam op 14 en 15 maart presenteren zo’n 300 topwerkgevers zich aan de bezoekers. TRIUS vroeg de studenten ook hoe bedrijven zich het beste kunnen presenteren om kandidaten naar hun stand te lokken. Gratis gadgets en borrels kunnen hen niet meer verleiden.
Daarentegen heeft de naamsbekendheid van het bedrijf (67%) maar ook een goed inhoudelijk verhaal (62%) en spontaan standpersoneel (59%) wel grote aantrekkingskracht.

Als uitsmijter van het onderzoek vroeg het detacheringsbureau TRIUS de HTS-er naar zijn ultieme ‘catch’. Op één staat een leidinggevende positie, gevolgd door het winnen van een grote prestigieuze prijs binnen hun vakgebied. Zo’n 20% geeft aan dat zij vooral een uitdagende baan zoeken met goede opleidings- en doorgroeimogelijkheden. Eenzelfde percentage ambieert een carrière met internationale aspecten. Een enkeling hecht belang aan een unlimited tankpas, een gouden handdruk of veel vrije tijd.

Trefwoorden: Arbeidsmarkt, Carrierebeurs, Detacheringsbureau, Detacheringsburo, Technici, Trius

Contact Winkelman En Van Hessen

Website - Geen ingevoerd

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share