E-mail blijkt effectief middel bij misdaadbestrijding

Door: Blinker  27-11-2008

Met Mail-Alert wil de politie zaken sneller oplossen. Een tip of opmerking van een burger kan immers leiden tot een doorbraak in het onderzoek. Mail-Alert moet meer van dit soort tips opleveren. Het is een aanvulling op het gewone buurtonderzoek. Via Mail-Alert kan de politie bewoners nog beter bereiken, omdat ze niet afhankelijk is van het feit of iemand wel of niet thuis is. Bovendien kan de bewoner zijn reactie doorgeven op het moment dat het hem of haar het beste uitkomt. Projectleider Jan Otten: "We gebruiken Mail-Alert voor woninginbraken, straatroof en overvallen. En het wérkt. Zo kregen we onlangs een tip binnen voor een reeks woninginbraken. We wisten dat er een bepaald type auto bij betrokken was, meer niet. De tipgever heeft ons het kenteken en een beschrijving van de inzittende doorgegeven. Dat helpt ons verder. Mail-Alert is een systeem waarbij burgers en politie uitstekend samenwerken."


Hoe werkt Mail-Alert?
Op de website van de politie Midden- en West-Brabant kunnen mensen zich aanmelden voor Mail-Alert. Ze registreren zich met hun e-mailadres, en ontvangen een e-mail wanneer zij mogelijk een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan een onderzoek naar een misdaad in hun omgeving. Op basis van postcode en een bepaalde straal, selecteert de politie per misdaad de groep mensen die een e-mail ontvangen. Via een gedeeltelijk van tevoren ingevuld webformulier, kunnen mensen vervolgens heel gemakkelijk reageren op de oproep en eventuele tips of informatie doorgeven. "We werken ook met Sms-Alert. Sms is vooral geschikt als elke minuut telt; mail is handig als de urgentie minder hoog is. De twee systemen kunnen elkaar aanvullen: je kan over één zaak bijvoorbeeld eerst een Sms-Alert verzenden en een paar uur later een Mail-Alert."


Mogelijkheden voor andere overheden
Mail-Alert is in opdracht van de politie Midden- en West-Brabant ontwikkeld door e-mailmarketing service provider Blinker. Commercieel directeur Paul Neuteboom ziet veel kansen voor andere overheden: "De ervaringen met Mail-Alert tot nu toe bieden interessante aanknopingspunten voor overheden die worstelen met de vraag hoe ze burgers actief moeten betrekken. Dit systeem werkt, en andere mogelijke toepassingen zijn er genoeg. Denk aan een gemeente, die inwoners in bepaalde wijken heel gericht kan benaderen met relevante informatie. Of hun mening kan polsen, bijvoorbeeld over de geplande afsluiting van een verkeersader of de locatie van een speelplaats."


Gebaseerd op MailPlus
Mail-Alert is gebaseerd op Blinkers e-mailmarketingplatform MailPlus. Blinker heeft MailPlus ontwikkeld om e-mailmarketing voor elke organisatie toegankelijk te maken. De webbased oplossing neemt de gebruiker al het technische werk uit handen. Gebruikers kunnen eenvoudig en snel mailings samenstellen en verzenden. Meer dan 700 organisaties in Nederland gebruiken MailPlus. De applicatie is leverbaar in verschillende varianten.


Over Blinker
Blinker is als toonaangevende e-mailmarketing service provider actief voor meer dan 700 organisaties in Nederland en daarbuiten. De onderneming ondersteunt hen met MailPlus, een webbased e-mailmarketingoplossing waarmee uiteenlopende gebruikers zeer eenvoudig en professioneel communiceren via e-mail. Blinker werkt onder andere voor: Ziggo, BCC, Dixons, Astma Fonds, Sanoma Uitgevers, NTI, Intres, gemeente Den Haag, Hasbro, Politie Drenthe en de Inspectie Verkeer & Waterstaat.