E-mailmarketing met een personal touch bij Toerkoop

Door: Blinker  14-11-2007

Reisbureaus hebben al jaren te kampen met een kentering in het aantal boekingen door de toenemende concurrentie en het aanbod via internet en dat alles in een stabiliserende markt. ‘Ik merk wel dat steeds meer mensen terugkomen op het beeld dat boeken via internet goedkoper is dan bij een reisbureau’, vertelt Don Kaspers, directeur van Toerkoop. ‘De fysieke aanloop naar het reisbureau neemt echter nog steeds af. Vroeger kwamen klanten in januari de reisgidsen ophalen, vervolgens kwamen ze één of twee weken later terug om een vakantie te boeken en een paar weken voor vertrek haalden ze de reisbescheiden op. Tegenwoordig fungeert internet als belangrijkste informatiebron en ook steeds vaker als communicatie- en verkoopkanaal. Hierdoor komen klanten minder snel en minder vaak bij ons in de winkel.’

Reden voor Toerkoop om op zoek te gaan naar een slimme oplossing om het contact met hun klanten online aan te halen. ‘Vanwege de sterke regionale binding die klanten met onze reisbureaus hebben, was de voorwaarde voor onze online strategie dat de verschillende Toerkoop-vestigingen centraal staan en dat de klant zelf de keuze heeft in de wijze waarop hij contact met ons zoekt of in de manier waarop wij hem benaderen.’

Klant kiest vestiging
Toerkoop ontwikkelde samen met Campai een internet- en e-businessstrategie waarbij e-mailmarketing en de website centraal staan. ‘Iedere bezoeker die via de website informatie aanvraagt, een reis boekt of zich inschrijft voor de nieuwsbrief wordt gekoppeld aan één van de Toerkoop vestigingen. De klant kiest zélf welke vestiging dat is’, vertelt Diederik Twickler van Campai. ‘Deze aanpak is noodzakelijk, omdat Toerkoop een vereniging is van zelfstandige ondernemers’, verduidelijkt Don Kaspers. ‘Bij de centrale organisatie kunnen geen reizen geboekt worden, dat kan alleen bij de vestiging van een van de zelfstandige ondernemers. Voordat een klant boekt kiest hij een van die vestigingen. De informatie op de website bieden we centraal aan, maar de vestigingen hebben ook een eigen - deels zelf te beheren - site.’

Vestigingen versturen zelf de nieuwsbrief
Voor het verzenden van de nieuwsbrieven maakt Toerkoop gebruik van Mailplus Franchise van Blinker. De nieuwsbrief wordt centraal samengesteld maar de vestigingen kunnen zelf content toevoegen. ‘De Toerkoop Reisburo’s maken de e-mailnieuwsbrief compleet met eigen acties en informatie,’ vertelt Marc Schussler, algemeen directeur van Blinker. ‘Vervolgens versturen ze de aangepaste nieuwsbrief naar hun eigen klantenbestand. De klant ontvangt de nieuwsbrief gepersonaliseerd op naam.

De resultaten kunnen de vestigingen uitlezen in hun eigen Mailplus-account. Als iemand via de nieuwsbrief een reis boekt, kan worden afgeleid van welke vestiging de nieuwsbrief afkomstig is. Dit is mogelijk doordat we de ANVR-code van de reisbureaus aan de links in de nieuwsbrief hebben gekoppeld.’

Nieuwsbrief stimuleert websitebezoek en boekingen
Het openingspercentage van de nieuwsbrief is met 37 procent bovengemiddeld. In de eerste dagen nadat de nieuwsbrief is verzonden, neemt het websitebezoek met ongeveer vijftienduizend bezoekers toe en is er een forse stijging te zien in het aantal boekingen. ‘Vooral in deze periode is dat goed merkbaar’, zegt Don Kaspers. ‘Veel mensen willen nog last minute naar de zon en reageren snel op een aanbieding. In de maanden januari en februari wordt de piek in het aantal boekingen na een mailing uitgesmeerd over één tot anderhalve week, omdat mensen een vakantie boeken voor later in het jaar.’

Het aantal boekingen via Toerkoop.nl zit nu al ver boven het totaalaantal van 2006. Het bezoekersaantal varieert van dertigduizend tot vijftigduizend per dag.

Volgend jaar
Vanaf volgend jaar wil Toerkoop nieuwsbrieven op maat aanbieden. ‘De ontvanger bepaalt dan zelf welke informatie hij ontvangt en hoe vaak’, vertelt Schussler. ‘Als je net een strandvakantie hebt geboekt, hoef je geen mailings meer te ontvangen met aanbiedingen van pakketreizen naar de zon. Maar misschien ben je nog wel geïnteresseerd in een stedentrip of een weekendje weg naar een bungalowpark. Het is de bedoeling dat Toerkoop-klanten straks zelf kunnen aangeven of zij graag informatie willen ontvangen over bijvoorbeeld golfreizen, wintersport- of strandvakanties en in welke frequentie zij die informatie willen ontvangen.’

E-mailmarketing kan een belangrijke bijdrage leveren aan het verstevigen van het contact met je klant en de verkoop stimuleren. Als je de klant zelf laat bepalen welke informatie hij op welk moment ontvangt én de boodschap een personal touch geeft, haal je veel rendement uit je marketinginspanningen.