Aanmeldzuil van diz verdringt balie op poli

Aanmeldzuil van diz verdringt balie op poli van diz informatiezuilen

Door: diz informatiezuilen  15-04-2011
Trefwoorden: Maatwerk, Kiosk, Interactief

 

’S-HERTOGENBOSCH - Geen balies en secretaresses, maar aanmeldzuilen en hostesses. Dat is de realiteit op de poliklinieken van het nieuwe ziekenhuis. “Het is zowel servicegericht als efficiënt, waarbij de kwaliteit voorop blijft staan,” zegt Arie Ketelaars, projectleider aanmeldzuilen.

Ketelaars legt de gedachten achter de introductie van de zuilen uit. “Met de bouw van het nieuwe ziekenhuis kwam de PON (Poli Op Nieuw) groep met het idee dat balies eigenlijk geen toegevoegde waarde hebben. Bovendien gaan we zo snel mogelijk werken met het Alert systeem (ziekenhuis informatie systeem) waarmee we nagenoeg papiervrij kunnen gaan werken. We hebben naar het voorbeeld van Schiphol gekeken, waar ze ook met aanmeldzuilen werken, en hebben dit toegepast op het ziekenhuis. De zuilen zijn verbonden met de ruim duizend agenda’s van het ziekenhuis en een bestand van bijna een miljoen patiënten.”

Wanneer een patiënt voor een afspraak naar het ziekenhuis komt, hoeft hij of zij alleen nog maar de patiëntenpas langs de zuil te houden, waarna alles in gang wordt gezet. “De patiënt krijgt direct te zien of hij op de juiste plaats is en wat de wachttijd is en hij wordt direct aangemeld in de agenda van de arts. De zuil draait een etiket uit waarop een nummer staat. Op een groot scherm verschijnt later het nummer met de kamer waar de patiënt verwacht wordt.

We verwachten dat ongeveer tachtig procent zo zelf de weg in het ziekenhuis kan vinden en zichzelf kan aanmelden. Voor de minder zelfredzame patiënten, zijn er de hostesses. Dit zijn de voormalige secretaresses die speciaal voor deze taak opgeleid zijn. Er wordt van en verwacht dat ze een proactieve houding hebben. Een patiënt die moet actief geholpen worden wanneer deze daar behoefte aan heeft. De hostesses hebben ook een iPad waarmee ze van alles kunnen regelen en nakijken. Voor hen betekent deze nieuwe manier van werken wel een flinke aanpassing. Ze moeten de logistiek op de poli goed in de gaten houden en ervoor zorgen dat alles goed verloopt.”

Voor het gebruik van de zuilen heeft de patiënt een speciale patiëntenpas nodig. “Mensen die hier vaker komen, hebben op hun oude ponsplaatje al een barcode gekregen, waarmee ze de zuilen in eerste instantie kunnen gebruiken. Uiteindelijk is het echter de bedoeling dat iedereen een nieuwe patiëntenpas heeft. Daarvoor zijn drie balies die de passen uitgeven en in de eerste maanden komen er bij de infobalie bij de ingang ook twee uitgifteplaatsen. De Unie van Vrijwilligers speelt hierbij een grote rol om de mensen naar de juiste plaats te begeleiden. Zij moeten ervoor zorgen dat de logistiek soepel verloopt en dat de drukte over de diverse uitgifteplaatsen goed verdeeld wordt.”

Mocht er uitval van het systeem zijn, dan is er nog geen man overboord. “Wanneer de zuilen wegvallen, kan de hostess hetzelfde werk alsnog op de Ipad doen. Er werken ook altijd twee systemen naast elkaar. Wanneer een ervan uitvalt, zal de ander het werk overnemen. Uiteraard zal uitval van een van de zuilen of een systeem voor ruis zorgen en ik hoop dat het niet of nauwelijks voor zal komen, maar het werk kan in ieder geval wel doorgaan.”

De eerste echte test zal op achttien april plaatsvinden, wanneer de poli Neurologie als eerste zijn deuren in het nieuwe ziekenhuis opent. “Het is spannend, maar wel op een prikkelende manier. We proberen alles in te calculeren, maar zijn van veel dingen afhankelijk. Vanaf medio mei gaan we met een bus in de regio rondrijden om mensen wegwijs te maken met de zuilen. We geven uitleg en kunnen mensen alvast een nieuwe patiëntenpas geven, maar alleen op vertoon van een geldig identiteitsbewijs. Dit is weer een stuk klantvriendelijkheid en we hopen er de drukte bij de uitgiftebalies mee te verminderen, want die zullen zeker in de eerste maanden een hoop patiënten te verwerken krijgen.”

Bron: Stadsblad ’s Hertogenbosch
Door: Lisette Broess – Croonen

Fotografie: Henk van Esch Fotografie

Trefwoorden: Behuizing, Informatiepunt, Informatievoorziening, Informatiezuil, Informatiezuilen, Infozuil, Interactief, Internetkiosk, Internetkiosks, Kiosk, Kiosks, Maatwerk, Monitorbehuizing, Monitoren, Zuil, Zuilen,

Contact diz informatiezuilen

E-mail

Deze pagina afdrukken

Share