Autoverkoper levert minst betrouwbare informatie

Autoverkoper levert minst betrouwbare informatie van Garageselect.nl

Door: Garageselect.nl  23-03-2009
Trefwoorden: Internet, Onderzoek, Online

Nieuweautokopen.nl en Garageselect.nl hebben een gezamenlijk onderzoek afgerond naar de bereidheid en koopmotieven bij consumenten om een nieuwe auto online aan te schaffen. Hierbij is aandacht besteed aan de wijze waarop consumenten zich oriënteren en welke waarde men toekent aan de diverse informatiekanalen. Het onderzoek is uitgevoerd onder 12.000 consumenten.

Online aanschaf nieuwe auto reële optie
48% van de ondervraagden geeft in het onderzoek aan bereid te zijn een nieuwe auto via internet aan te schaffen. Een voordeligere prijs, een korte(re) levertijd en het vermijden van contact met de autoverkoper zijn de top drie van meest genoemde ‘voordelen’ van het online kopen van een nieuwe auto.

Daarnaast stelt nog eens 21% de online aanschaf van een nieuwe auto te overwegen, mits er invulling gegeven wordt aan een beduidend lagere aanschafprijs, een betere inruilwaarde en/of zekerheid over garanties.

Oriëntatie
Voor de oriëntatie bij de aanschaf van een nieuwe auto bezoekt het merendeel van de ondervraagden (33%) een merkdealer. Bijna een kwart van de ondervraagden bezoekt de website van de importeur alvorens een merkdealer te bezoeken. De papieren versie van automagazines is minder populair. Slechts 3% van de aspirant autokopers kiest bewust voor dit medium om zich te oriënteren.

Een meerderheid van 69% vraagt 2 tot 3 offertes op alvorens over te gaan op de aanschaf van een nieuwe auto. Slechts 6% vraagt maar één offerte op.

Autoverkoper is het minst betrouwbaar
Opmerkelijk is dat maarliefst 60% van de ondervraagden aangeeft de mening van andere consumenten als het meest betrouwbaar te ervaren in de oriëntatiefase. Meer dan de helft hiervan zoekt deze informatie via internet op fora, weblogs en reviewsites. Slechts 7% van alle ondervraagden ziet informatie die zij van een autoverkoper ontvangen als betrouwbaar.

Sociale media gaat een steeds belangrijkere rol spelen, deze trend zien we bevestigd worden in dit onderzoek.’ aldus Jeroen van der Schenk, directeur van Garageselect.nl. ‘Consumenten hebben het meeste vertrouwen in ervaringen van gelijkgestemden. Als je de website Amazon.com bekijkt zie dat slechts 10% van een productpagina over het product zelf gaat. De overige 90% wordt geaggregeerd vanuit (externe) sociale media websites. En deze transparantie is ook in de autobranche noodzakelijk. Voor hen die willen overleven tenminste...

Trefwoorden: Auto Kopen, Cijfers, Garageselect.nl, Internet, Koopmotieven, Nieuweautokopen.nl, Onderzoek, Online, Research,